Szybki kontakt

Dział Obslugi Klienta

tel./fax. 71-342-37-38
tel. 798-815-401
biuro@avde.pl

Dział Handlowy

tel./fax. 71-797-84-38
tel. 506-500-263
tel. 508-646-278
handel@avde.pl

Dział Serwisu

tel./fax. 71-341-23-67
tel. 517-400-163
serwis@avde.pl

gwarancja.gif

ecard.gif

wiedza.gif

Data produkcji opon - kiedy zmiana na nowe?

opony-letnie-zimowe.jpg

Jedenastego czerwca 1895 roku podczas wyścigu Paryż – Bordeaux – Paryż, po raz pierwszy w historii, światło dzienne ujrzał samochód wyposażony w opony pneumatyczne. Edouard Michelin w swoim Peugeocie o mocy 4 KM, rozwijającym prędkość 25 km/h, ukończył wyścig na 9 miejscu. Aby pokonać dystans 1200 kilometrów, musiał średnio co 54 kilometry wymieniać opony. Obecnie opony wymienia się blisko 1000 razy rzadziej.

Kiedy więc zdecydować się na ten krok? O podjęciu decyzji o wycofaniu opon z użytkowanie może zadecydować jedno z poniższych kryteriów:
  • wiek,
  • głębokość bieżnika,
  • stan techniczny,
  • indywidualne preferencje kierowcy.

Kwestię stanu technicznego opony, który może wskazywać na konieczność wycofania opon z eksploatacji poruszaliśmy już w artykułach Uszkodzenia opon - usterki eksploatacyjne i Uszkodzenia opon - wady fabryczne. Tym razem skupimy się na kryteriach wieku i głębokości bieżnika.

Co ile należy wymieniać opony letnie?

Limit prawny stosowania opon letnich wynosi 1,6 mm, czyli równy jest momentowi, w którym wysokość klocków bieżnika osiągnie poziom wskaźnika zużycia bieżnika (TWI). Wskaźnik zużycia to zgrubienia w rowkach znajdujące się w kilku miejscach na obwodzie opony. Informujący o miejscu jego położenia znajduje się na połączeniu bieżnika i boku opony.
Jeśli opona osiągnie taki poziom zużycia, należy natychmiast wycofać ją z użytkowania, gdyż dalsza eksploatacja jest nielegalna i w przypadku kontroli drogowej może się zakończyć mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w przypadku stłuczki lub wypadku ogromnymi problemami z wypłatą odszkodowania. A o wypadek na mokrej nawierzchni z tak płytkim bieżnikiem nie jest trudno. Jak wykazują liczne testy i badania już głębokość bieżnika rzędu 3-4 milimetrów wpływa na obniżenie osiągów opony na mokrej drodze, zwłaszcza jeśli chodzi o podatność na zjawisko aquaplaningu.

Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających bardzo ciężko mówić o średniej wartości odporności na zużycie. Analizując jednak wyniki odporności na zużycie widać wyraźnie, że charakteryzuje je rozkład normalny. Największa część kierowców prowadzących samochód w sposób umiarkowanych osiąga przebiegi w przedziale od 25 000 km do 50 000 km.

Co ile należy zmieniać opony zimowe?

Zwykle mieszanki stosowane w oponach zimowych cechują się mniejszą odpornością na ścieranie niż wykorzystywane w oponach letnich. Dlatego też przebiegi zapewniane przez opony zimowe mogą być nawet o 15-30% krótsze niż na oponach letnich. Dystans ten może jeszcze znaczniej się skrócić jeśli będziemy je użytkować przy temperaturach wyższych niż 10 stopni Celsjusza.

Kryterium wieku

Jeśli chodzi o kryterium wieku to bardzo często mówi się o tym, żeby okres użytkowania opon nie był dłuższy niż 10 lat od daty produkcji, nawet jeśli głębokość bieżnika jest zgodna z prawem, a opona nie nosi widocznych oznak starzenia. Czy oznacza to, że na oponach starszych niż 10-letnie nie da się jeździć? Nie, jest to jednak zdecydowanie mniej bezpieczne. Wraz z upływem czasu mieszanka bieżnika, jak i inne elementy składowe opony tracą swoje właściwości nie zapewniając już takiego poziomu przyczepności, hamowania i kierowalności jak nowe opony. Jednocześnie zużycie, zmęczenie i niepożądane procesy takie jak na przykład postępująca korozja opasań stalowych spowodowana penetracją wody w głąb przez uszkodzenia w bieżniku, sprawiają, że opona staje się bardziej podatna na wszelkiego rodzaju awarie i uszkodzenia. W związku z tym jeśli nasze opony mają 3 cyfrowe oznaczenie daty produkcji należałoby pomyśleć o ich wymianie. Dodatkowo zaleca się, aby począwszy od piątego roku użytkowania, opony były poddawane regularnej kontroli przez specjalistę przynajmniej raz w roku. Ze względu na starzenie mieszanki gumowej po upływie 5 lat od daty produkcji w przypadku opon zimowych należy zacząć myśleć o ich wymianie.

Opony starzeją się również, gdy nie są używane. Można spotkać się nawet ze stwierdzeniem, że oponom założonym na pojazd, który przez dłuższy czas pozostaje w bezruchu, lub które są składowane w niewłaściwy sposób, czas szkodzi bardziej niż oponom, które są ciągle należycie użytkowane. (źródło: www.oponeo.pl)