Szybki kontakt

Dział Obslugi Klienta

tel./fax. 71-342-37-38
tel. 798-815-401
biuro@avde.pl

Dział Handlowy

tel./fax. 71-797-84-38
tel. 506-500-263
tel. 508-646-278
handel@avde.pl

Dział Serwisu

tel./fax. 71-341-23-67
tel. 517-400-163
serwis@avde.pl

gwarancja.gif

ecard.gif

wiedza.gif

Idzie zima - zadbaj o swój akumulator

zadbany_akumulator_x.png
Akumulator samochodowy w pełni naładowany, o odpowiedniej gęstości elektrolitu, zamarza dopiero przy -68 stopni Celsjusza. Temperatury bliskie -70°C poniżej zera raczej nam nie grożą, pokazują jednak, na jakie warunki atmosferyczne przygotowane są akumulatory pod względem technologicznym. Aby akumulator tę odporność jednak zachował musi być spełniony jeden podstawowy warunek – musi być w pełni naładowany, tj. posiadający elektrolit o gęstości 1,28 kg/l, oraz napięcie spoczynkowe, mierzone w temperaturze 25°C, wynoszące 12,76 V (± 0,06 V) z obwodem otwartym. Rozładowanie do poziomu gęstości elektrolitu 1.20 kg/l i napięcia spoczynkowego 12,30 V (± 0,05 V) sprawia, że akumulator odmawia posłuszeństwa już przy -26°C, w skrajnej sytuacji zamarzając, co powoduje nieodwracalne zniszczenia w akumulatorze.
Ilość energii, którą możemy pobrać z akumulatora samochodowego jest zależna od jego temperatury. Przy spadku temperatury akumulatora z +25°C do -20°C ilośc energii obniża się o połowę. Dla akumulatora częściowo rozładowanego pojemność/sprawność będzie proporcjonalnie mniejsza. Przyczyną jest to, że wewnętrzny opór rośnie, a reakcja chemiczna przebiega wolniej. Jednocześnie taka sama zmiana temperatury silnika powoduje dwukrotny wzrost natężenia prądu, pobieranego przez rozrusznik w chwili rozruchu silnika. Dlatego ważne jest, aby akumulator zamontowany w samochodzie był w pełni naładowany. Zamontowanie niedoładowanego akumulatora w samochodzie, który użytkujemy dodatkowo niesystematycznie, może spowodować jego głębokie rozładowanie, a w konsekwencji uszkodzenie (np. z powodu upływności prądu w każdym samochodzie), przykładowo w postaci zasiarczenia akumulatora lub zamarznięcia w okresie zimowym – mówi Krzysztof Najder z Exide Technologies.
Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna i zdolność rozruchowa akumulatora. Przedstawia się to w przybliżeniu następująco:
pojemność
temperatura
100%
+ 25°C
  80%
    0°C
  70%
- 10°C
  60%
- 25°C

Jak zamontować akumulator w samochodzie?

Przed zamontowaniem akumulatora samochodowego należy za pomocą ciepłej wody oczyścić klemy (zaciski akumulatorowe) i podstawę mocowania akumulatora. Dopiero po wykonaniu tych czynności można rozpocząć montaż. Należy także pamiętać, iż akumulator powinien zostać zamontowany trwale. Tak aby w czasie użytkowania pojazdu nie ulegał jakimkolwiek przesunięciom. Podczas podłączania ZAWSZE najpierw należy podłączyć przewód plusowy, dopiero następnie minusowy (tzw. „masę”). W ten sposób unika się zwarcia akumulatora podczas korzystania z narzędzi, co może spowodować duże szkody.

Po zamontowaniu powstałe połączenie końcówek biegunowych z klemami należy posmarować czystą, bezkwasową wazeliną albo przeznaczonym do tego celu smarem.

UWAGA!!!
Pamiętaj, iż w trakcie wymiany albo konserwacji akumulatora, która wymaga jego wymontowania warto postarać się o zastępcze źródło zasilania np. akumulator zastępczy. W przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice pojazdu.

Konserwacja

W normalnych warunkach system elektryczny samochodu sam utrzymuje akumulator w stanie naładowanym. Jednak podczas krótkich przejazdów, przy dużym zużyciu prądu, może być konieczne dodatkowe doładowanie, zwłaszcza w zimnych porach roku.
Poziom elektrolitu uzupełniaj JEDYNIE wodą destylowaną lub wodą chemicznie oczyszczoną. Nie używaj kwasów ani żadnych substancji chemicznych. W wypadku, gdy stosunkowo nowy akumulator wymaga częstego uzupełniania poziomu oznacza to, iż jest przeładowany. W takim wypadku alternator musi zostać poddany kontroli, a ewentualna usterka musi być usunięta.

Ładowanie

Zanim rozpoczniemy ładowanie akumulatora za pomocą prostownika, należy akumulator dobrze oczyścić, najlepiej ciepłą, czystą wodą. Następnie sprawdzamy poziom elektrolitu. Po naładowaniu elektrolit powinien przykrywać górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Prawidłowy poziom elektrolitu wyrównuje się kiedy akumulator jest całkowicie naładowany i posiada odpowiednią temperaturę. Należy pamiętać, iż podczas ładowania poziom elektrolitu rośnie. Z tego powodu nie należy nigdy napełniać rozładowanego akumulatora elektrolitem powyżej górnych krawędzi płyt.

Akumulator samochodowy można również doładować nie wyjmując go z samochodu. W wypadku, gdy akumulator ma być ładowany przez noc bez kontroli, prąd ładowania powinien wynosić tylko połowę normalnej wielkości.
Akumulator samochodowy jest całkowicie naładowany, jeżeli gęstość elektrolitu wynosi 1,270 – 1,280 kg/l przy 3 odczytach dokonanych w odstępach 1 godziny.
(źródło: akumulator.pl)